Raadsvragen: Reclame op stoeptegels
Indiendatum: 16 mrt. 2020
Geacht
college,
De
gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam ziet
in de stad steeds vaker openbare aankondigingen die direct op de
ondergrond zijn aangebracht. Vaak zijn dit commerciële
aankondigingen, zoals bijvoorbeeld de aankondiging ter hoogte van het
winkelcentrum aan de Stadhoudersweg die te zien is op bijgaande foto.
De juridische term voor commerciële aankondigingen betreft
'handelsreclame', blijkt uit de Algemene Plaatselijke Verordening
(APV) van de gemeente Rotterdam. Het betreft hier geen ideële
reclame.
In
artikel 2 van de Verordening precario- en reclamebelasting 2020 van
de gemeente Rotterdam staat over reclame als belastbaar feit het
volgende:
“Onder
de naam 'reclamebelasting' wordt een directe belasting geheven voor
een openbare aankondiging die zichtbaar is vanaf de openbare weg.”
Wij
zijn benieuwd of over commerciële aankondigingen op de ondergrond
ook reclamebelasting wordt geheven. Het aanbrengen van commerciële
aankondigingen op de ondergrond wordt soms ook wel
'guerillamarketing' genoemd, hetgeen al enigszins doet vermoeden.
Wij willen tevens weten of het college iets vindt van de
vercommercialisering van de openbare ruimte, aangezien er steeds
vaker wordt geadverteerd op de ondergrond.
1.
Is de Verordening precario- en reclamebelasting 2020 van toepassing
op openbare aankondigingen die worden aangebracht op de ondergrond?
Indien nee, waarom niet? Indien nee, beschouwt u dit als een leemte
in voornoemde verordening? Indien ja, op welke wijze laten
adverteerders aan de gemeente weten waar de aankondigingen worden
geplaatst en voor welke duur ze te zien zijn vanaf de openbare weg?
Indien ja, wordt reclamebelasting geven over alle openbare
aankondigingen die op de ondergrond zijn aangebracht, of geldt dit
slechts voor handelsreclame?
2.
Hebben adverteerders toestemming nodig voor het aanbrengen van
commerciële aankondigingen op de ondergrond? Indien ja, bent u
verplicht toestemming te verlenen? Indien ja, in welke verordening of
beleidsnota van de gemeente is toestemmingsverlening voor dergelijke
commerciële aankondigingen geregeld?
3.
Wat vindt u ervan dat adverteerders de ondergrond gebruiken voor het
aankondigen van goederen of diensten? Maakt u zich net als wij zorgen
over de vercommercialisering van de openbare ruimte?
Wij
weten niet welke materialen zoal kunnen worden gebruikt voor
aankondigingen op de ondergrond. Indien er gebruik wordt gemaakt van
een hogedrukspuit, voor de techniek 'reverse graffiti', dan komt er
geen materiaal aan te pas dat achterblijft in de openbare ruimte.
Maar voor andere aankondigingen worden krijtachtige substanties
gebruikt en in sommige gevallen ook melkverf. In de gemeente
Rotterdam regelt de Afvalstoffenverordening Rotterdam 20091
het achterlaten van stoffen op of in de bodem. Het eerste lid van
artikel 14 van deze verordening luidt als volgt:
“Het
is verboden buiten een daarvoor door het college bestemde plaats en
buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer een
afvalstof, stof of voorwerp op of in de bodem te brengen, te storten,
te houden, achter te laten of anderszins te plaatsen op een wijze die
aanleiding kan geven tot hinder of nadelige beïnvloeding van het
milieu.”
4.
Wordt er middels de Afvalstoffenverordening Rotterdam 2009
gehandhaafd op openbare aankondigingen op de ondergrond indien deze
een nadelig effect op het milieu kennen? Indien nee, waarom niet?
5.
Hoe vergewist u dat er geen materialen worden gebruikt voor het
aanbrengen van commerciële aankondigingen op de ondergrond die een
nadelig effect op het milieu kennen? Vraagt u bijvoorbeeld informatie
op bij de adverteerder?
De
gemeente Enschede heeft als een van de weinige gemeenten in Nederland
regels opgesteld voor zogenoemde ‘reclame op stoeptegels’. In een
nadere onderbouwing2
van enkele artikelen in de APV van de gemeente Enschede staat het
volgende over nieuwe reclamesoorten:
“Onder
deze categorie reclame valt ook een reclamevorm die de laatste jaren
in opkomst is. Het gaat hier om reclame op stoeptegels, waarbij met
een sjabloon en hogedruk reiniger/ of krijtachtige substanties een
reclame op stoeptegels kan worden aangebracht. De ervaring leert dat
indien dit wordt toegestaan er vermeerderd algenvorming optreedt.
Daarom willen we dit niet toestaan. Enerzijds vanwege
veiligheidsaspecten, anderzijds omdat daarmee de onderhoudskosten
voor de openbare ruimte toenemen.”
6.
Bent u bereid om het voorbeeld van de gemeente Enschede te volgen en
nadere regels op te stellen over commerciële aankondigingen op de
ondergrond, hier geduid als 'reclame op stoeptegels'? Indien nee,
waarom niet?
7.
Klopt het dat 'reclame op stoeptegels' algengroei in de hand werkt?
Indien ja, welke gevolgen heeft algengroei voor het milieu?
De
gemeente Amsterdam heeft ook regels opgesteld over reclame op
stoeptegels. In die gemeente heet deze
vorm van handelsreclame
‘grondreclame’ en daar is het verboden. In het Stedelijk Kader
Buitenreclame3
van de gemeente Amsterdam van begin dit jaar staat het volgende over
grondreclame:
“Te
veel (commerciële) boodschappen in eenzelfde periode en ruimte
kunnen een negatieve invloed hebben op
de kwaliteit van de omgeving. Op de openbare ruimte wordt een
nadrukkelijke stempel geplaatst, zeker als het gaat om een groot
aantal verwijzingen of bewegwijzering. Deze wijze van het maken van
reclame en bewegwijzering wordt daarom afgewezen.”
8.
Bent u het eens met het standpunt van de gemeente Amsterdam over de
negatieve gevolgen van grondreclame? Indien nee, waarom niet? Indien
ja, bent u bereid deze vorm van handelsreclame te verbieden?
9.
Bent u bereid het voorbeeld van de gemeente Amsterdam te volgen en
een beleidskader op te stellen die reclame in de openbare ruimte
reguleert? Indien nee, waarom niet?
Artikel
4:15 van de APV van de gemeente Rotterdam gaat over de mogelijkheid
tot het instellen van verbod op hinderlijke of gevaarlijke reclame.
Het college kan bijvoorbeeld een verbod instellen als met de reclame
“hinder,
overlast of gevaar voor de omgeving wordt veroorzaakt”.
Daarbij verwijst zij in het artikel tevens naar de Wet milieubeheer,
die al dan niet voorziet in regels over reclame met een gevaar voor
de leefomgeving.
10. Stelt u dat de Wet milieubeheer thans voorziet in regels over reclame die hinder, overlast of een gevaar vormen voor de omgeving? Indien ja, hoe luiden deze regels? Indien nee, stelt u dat artikel 4:15 van de APV om die reden kan worden aangewend om regels te stellen over dit soort reclame?
1http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Rotterdam/CVDR407031/CVDR407031_1.html
2https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Enschede/CVDR624044.html
3https://assets.amsterdam.nl/publish/pages/935222/stedelijk_kader_buitenreclame.pdf
Indiendatum:
16 mrt. 2020
Antwoorddatum: 10 nov. 2020
Klik hier voor de beantwoording van het college van burgemeester en wethouders op de website van de gemeenteraad van Rotterdam.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Raadsvragen: Een lokale munt voor een inclusieve en duurzame economie
Lees verderRaadsvragen: Voorraden horeca voor de voedselbank in tijden van corona
Lees verder