Bijdrage: Voortgang uitvoe­ringsplan horeca


Uitge­sproken in de verga­dering van de commissie MHEK op 4 december 2024

4 december 2024

Voorzitter,

Met onze aangenomen motie uit februari 2023 ‘Terrasmarkeringen op de stoep’ benadrukten wij het belang van een minimale doorgang van 1,80 meter op de stoep waar terrassen worden geëxploiteerd. Wij verzochten het college een pilot te starten in de binnenstad waarbij markeringen op de ondergrond worden aangebracht om de doorgang van 1,80 meter te waarborgen. Wij zijn blij dat het onderzoek uitwijst dat de terrasmarkering het beoogde effect heeft. En dat het onderzoeksbureau adviseert om de terrasmarkering op de Meent te handhaven en wellicht bij meer horecagebieden in de stad toe te passen. Kunt u misschien al zeggen welke andere gebieden, waar terrasruimte en obstakelvrije doorgang in de praktijk knellen, hiervoor in aanmerking zouden komen?

Hoe staat het met de bereikbaarheid van de horeca in de nacht met het openbaar vervoer? Wat is de huidige stand van zaken met het opstarten van een nachtnet van de RET? Welke obstakels zijn er nog om dit op een goede manier te realiseren?

Het aantal overlastmeldingen over horeca bij de DCMR is toegenomen ten opzichte van 2019. Het college erkent dat dit ongewenst is. Tegelijkertijd schemert steeds in de stukken door dat er een capaciteitsprobleem met betrekking tot handhaven van de horecaregels. Wat is het college nu daadwerkelijk van plan om het aantal overlastmeldingen naar beneden te krijgen?

Verder is in het weekend het uurtje langer van toepassing geworden waardoor horecazaken een uurtje langer mogen openblijven, tot 03.00 uur. De KHN geeft aan dat de verruimde openingstijden negatieve gevolgen heeft voor de nachthoreca. Omdat het als gevolg heeft dat nachtclubs minder omzet generen, en deze clubs moeten, in tegenstelling tot de andere horeca, een akoestisch onderzoek uitvoeren. Wij vinden dat er een gelijk speelveld moet zijn en dat er onderzocht moet worden of de horeca die een uurtje langer mag openblijven ook niet in aanmerking moet komen om een akoestisch onderzoek te laten doen om zo het aantal overlastmeldingen te doen dalen. En tevens een exploitatieplan moet hebben.

Ondernemers geven ook aan dat door het uurtje langer, zij meer langer en later overlast ervaren op straat en dat het daarna bij de nachtclubs leidt tot meer onveiligheid bij de deur. Herkent de burgmeester deze signalen en wat gaat zij er aan doen? Ook omdat het college het uurtje langer wil houden vanwege meer reuring in de stad. Ik ben wel benieuwd om van de burgemeester te horen hoe de politie hiernaar kijkt, hoe ervaart de politie de gevolgen van de nieuwe regels? Heeft men wel de capaciteit om alles in goede banen te leiden en gaat dit niet ten koste van de politie-inzet op andere terreinen?

En er wordt in het stuk vaak gesproken over meldingen van ‘horeca gerelateerde overlast’. War wordt hier nou precies onder verstaan? Vallen bijvoorbeeld geweldsincidenten of geruzie bij de deur of in de gelegenheid hier ook onder? (Veiligheid/openbare orde)

En dan de Oude Haven. In de stukken heb ik hier weinig tot niets over gelezen. Wat is de huidige situatie daar, sinds daar nu ook een uurtje langer geldt. Iets waar de bewoners en de voormalige burgemeester tegen waren.

Tot zover voorzitter.

--

Klik hier voor de uitzending van de vergadering op het raadsinformatiesysteem van de gemeenteraad van Rotterdam.