Bijdrage: Doelgroepenvervoer
Uitgesproken in de vergadering van de commissie ZWCS op 4 december 2024
Voorzitter,
We maken ons ernstig zorgen over de nieuwe aanbesteding van het doelgroepenvervoer. Die is sinds vorige week gepauzeerd. Uit de media hebben wij vernomen dat huidige vervoerder Trevvel een kort geding tegen de gemeente heeft aangespannen over de voorwaarden van de nieuwe aanbesteding. In januari dient het kort geding.
Eind 2021 werd de gemeente door zorgpartijen als Leger des Heils, CVD en Pameijer – niet de minsten – voor de rechter gesleept omdat er onredelijke tarieven in rekening mochten worden gebracht. De zorgpartijen werden in het gelijk gesteld.
Het gaat ook nu waarschijnlijk over geld. De gemeente heeft maximaal 320 miljoen excl. BTW over voor de volgende aanbesteding, vanaf 21 juli tot en met 20 juli 2033. Op 2 mei moet het besluit genomen zijn of we Trevvel houden of met een andere aanbieder in zee gaan.
We hebben de aanbestedingsdocumenten ingezien. De prijs voor inschrijvers telt mee voor 30% van de aanvraag. Het document aan vragen en antwoorden omvat liefst 83 bladzijden. Er is wat te doen over het busvervoer: de gemeente wil tot €87 per uur vergoeden en sommige van de inschrijvers vragen om €110. Volgens de vervoerders niet marktconform, zoals ook het gym- en zwemvervoer dat niet is. De gemeente heeft het over ‘gedegen onderzoek’ en dat het voldoende marge biedt.
Waaruit blijkt dat gedegen onderzoek, voorzitter? Welke benchmark heeft de wethouder gehanteerd? Wat is er materieel anders dan de huidige aanbesteding? Graag een antwoord.
Voorzitter, als Partij voor de Dieren willen we primair dat de publieke taak van het doelgroepenvervoer terdege wordt uitgevoerd, en secundair dat de gemeente voldoende middelen vrijmaakt voor de uitvoering. Het kost zoveel als dat het kost, is onze simpele rekensom. Dat betekent dat de chauffeurs goed betaald krijgen en er geen pakketjes bij hoeven te doen, dat de rollende vloot op orde is en dat de aanbieder ook kan investeren in duurzaamheid, zoals elektrificering van het openbaar vervoer.
Welke zekerheid kan de wethouder ons bieden? En hoeveel moet er bij de 320 miljoen worden opgeteld om een aanbieder te vinden die het doelgroepenvervoer kan leveren? We zoeken een realistische wethouder, voorzitter. De hand op de knip houden is geen doel op zich.
Als de rechter begin februari de inschrijvers van de aanbesteding in het gelijk stelt, dan roepen wij het college op om af te zien van verdere juridische procedures. Is de wethouder het met ons eens? Graag een antwoord.
Voorzitter, dan iets over wat wij heel belangrijk vinden. Wij vinden dat Rotterdammers die zijn aangewezen op doelgroepenvervoer, altijd een ziek huisdier naar de dierenarts moeten kunnen vervoeren. Dat kan nu niet: het programma van eisen maakt geen uitzondering voor zieke dieren, dan zoals ze dat wel doet voor blindegeleidehonden. Wij komen met een verzoek richting gemeenteraad om hier een hardheidsclausule toe te passen. Tijdens ritjes richting dierenarts mogen huisdieren in nood mee.
Wij vinden duurzaamheid ook erg belangrijk. Vanaf 2030 is elke rit van het doelgroepenvervoer elektrisch aangedreven. We zien nu een malus in de aanbesteding, dat is een goede prikkel voor een vervoerder om vaart te maken. Maar we zien graag ook dat de gemeente een bonus in het vooruitzicht stelt als de gegunde partij sneller gaat dan beoogd. Is de wethouder daartoe bereid?
Tot zover.
--
Klik hier voor de uitzending van de vergadering op het raadsinformatiesysteem van de gemeenteraad van Rotterdam.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Bijdrage: Wateratlas binnenstedelijke Nieuwe Maas
Lees verderBijdrage: Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Grondbank Zuidplas
Lees verder