Bijdrage: Wate­ratlas binnen­ste­de­lijke Nieuwe Maas


Uitge­sproken in de verga­dering van de commissie BWB op 4 december 2024

4 december 2024

Voorzitter,

We zijn blij met het voorstel van het college te komen tot een wateratlas voor de Nieuwe Maas. De Maas maakt onze stad. Singapore aan de Maas (Buijt en Van Schaik), Hong Kong aan de Maas (Rozema), Pyongyang aan de Maas (Van Baarle), Staphorst aan de Maas van een AD-columnist. Zonder de Nieuwe Maas zou de volksvertegenwoordiging en media nergens zijn, dus goed om de rivier de aandacht te geven die het verdient.

Dat deden we een tijdlang niet. Aan de Piet Smitkade hadden ze liever de balkons met uitzicht op de parkeergarage dan op het water. We moeten de rivier omarmen, het is ons DNA.

We begrijpen dat de wateratlas als toetsingskader doorgaat in de ruimtelijke ordening van de stad. Het gaat over gebruik van het water, inpassing van het water in gebiedsontwikkeling, maar ook benutting van de kades. Zoals het er staat: “De Wateratlas gaat niet over de functies van het water.” We begrijpen dat, maar we roepen de wethouder wel op om ook oog te hebben voor de waterkwaliteit. Als we de doelen uit de Kaderrichtlijn Water in 2027 niet halen, kunnen we alle ruimtelijke ambities op onze buik schrijven. Dan gaat het land op slot.

Voor een deel doet de gemeente het goed in het beter gebruiken van onze kades. Ook een reden waarom wij voor de ontwikkeling De Kaai hebben gestemd, die maakt de Nassaukade toegankelijk voor het publiek. Deels consolideert deze wateratlas keuzes waar we niet achter staan. Zo willen we weer de Holland-Amerikakade teruggeven aan de stad. Daar gebeurt nu niks, omdat het feitelijk een transitiezone is voor de cruisetoeristen die daarna naar Amsterdam en de Zaanse Schans gaan.

Waarom de Holland-Amerikade niet voor iedereen? Waarom is deze kade niet als ‘gastvrij’ bestempeld, waarom deze knieval voor de vervuilende cruise?

We sluiten ons aan bij de vierde ambitie over duurzaam gebruik van de Nieuwe Maas. Dat betekent dat intensiever gebruik van het water niet mag leiden tot meer troep in het water. Wat gaat de wethouder doen om zwerfvuil te voorkomen? Graag een antwoord. Daarnaast hebben we een opgave voor klimaat en de luchtkwaliteit. Het is wat ons betreft logisch om de zero emissie zone op termijn ook uit te breiden naar het gemotoriseerde verkeer in de havenbekkens. Wat dat is ons water. We willen een onderzoek wat daarvoor nodig is.

Maar de Nieuwe Maas en de havenbekkens is wat ons betreft ook een natuurgebied en integraal onderdeel van Nationaal Park Rotterdam. Wat de open verbinding met zee ons betreft is de mogelijkheid getijdenparken aan te leggen en ook te werken aan migratie van vissoorten van zoet naar zout water. Denk aan de paling, die heeft het zwaar. In dat licht hebben we warme aandacht voor de Leuvehaven. Door de vistrap in de Leuvekolk is de Leuvehaven een belangrijke plek voor vissen die de gang van Rotte naar Nieuwe Maas wagen. Hoe ziet de wethouder dat en biedt de Leuvehaven ook plek voor noodzakelijke vergroening?

Goed ook dat er een tweede wateratlas komt voor de Rotte, de witte baan op de Rotterdamse vlak. Maar er is nog een derde belangrijke rivier: de Schie. Die bindt Rotterdam met Delft en gaat via Overschie richting Delfshaven. Wij willen ook graag een wateratlas voor de Schie, dan hebben we beeld compleet. We willen met een voorstel komen in de gemeenteraad.

--

Klik hier voor de uitzending van de vergadering op het raadsinformatiesysteem van de gemeenteraad van Rotterdam.