Bijdrage: Masterplan Rijnhaven
Uitgesproken in de vergadering van de commissie BWB op 15 april 2020
Voorzitter,
De
Partij voor de Dieren is erg tevreden met het Masterplan Rijnhaven.
Liever verdichting op zo’n hoogstedelijke plek dan aan de randen
van de stad. Er worden goede, duurzame ambities en uitgangspunten
neergelegd voor het vervolg van deze grootse ontwikkeling. Een mooie
kans voor Rotterdam om hier iets unieks voor de stad te bouwen. De
Partij voor de Dieren denkt natuurlijk graag met de wethouder mee, om
de ambities mogelijk nog wat verder op te schroeven.
We
zijn tevreden dat wordt ingezet op een verbetering van de
waterkwaliteit en het onderwaterleven. Wel vroeg ik me af wat voor
invloed de verbinding met de Nieuwe Maas en de grootschalige
scheepvaart heeft op de kwaliteit van het water? Kun je dan wel
veilig het water in?
Een
goede waterkwaliteit betekent goed nieuws voor de huidige bewoners
van de Rijnhaven: de vissen. Er zal straks in de Rijnhaven worden
gerecreëerd. Voor sommigen is hengelen een vrijetijdsbesteding. Iets
wat daar straks wellicht heel aantrekkelijk wordt om in de Rijnhaven
te gaan doen. Maar hengelen is schadelijk voor het dierenwelzijn. Om
de vissen te beschermen willen we daarom dat de wethouder de
Rijnhaven aanwijst als hengelvrije zone. Hengelen past niet bij het
natuurinclusieve, duurzame karakter van de Rijnhaven. Het is bewezen
dat vissen gevoelens van pijn en stress ervaren. Vaak worden ze
beschadigd en verwond weer teruggezet. Wil de wethouder toezeggen dat
de Rijnhaven een hengelvrije zone wordt? Ik dien voor de zekerheid
alvast onze conceptmotie hierbij in.
Dan
luchtkwaliteit. Op de Wilhelminakade is de Cruisterminal gevestigd.
Cruiseschepen zijn heel slecht voor de luchtkwaliteit. Eén
cruiseschip stoot per dag evenveel viezigheid uit als een miljoen
auto's. Dat blijkt uit Brits onderzoek. Er zijn nu
al klachten van bewoners op de Kop
van Zuid. En er is een toename in het aantal schepen, nu Amsterdam ze
niet meer wil. Hoe borgt de wethouder de gezondheid van de nieuwe
bewoners die met hun balkonnetjes bij wijze van spreken
boven de uitlaat van de schepen zitten?
Graag een reactie.
Demping
van de Rijnhaven is noodzakelijk. De Partij voor de Dieren vindt dat
in het kader van de duurzaamheid van het plan ook deze fase duurzaam
moet zijn. Het lijkt mij om enorme hoeveelheden zand te gaan, met een
grote ecologische voetafdruk van deze fase als gevolg. Weet de
wethouder om hoeveel kuub het gaat? Kan de wethouder toezeggen dat de
partners van de gemeente gecertificeerd duurzaam zand winnen? Dat we
de garantie krijgen dat het op duurzame en onschadelijke manier wordt
gewonnen? Zandwinning kan namelijk slecht zijn voor natuur,
biodiversiteit en de omgeving. En hoe wordt deze enorme hoeveelheid
aan het zand naar de Rijnhaven vervoerd? Kan dit bijvoorbeeld met
innovatieve duurzame binnenvaartschepen of vrachtwagens? Kan de
wethouder dit toezeggen? Ook hiervoor heb ik een conceptmotie:
demping Rijnhaven ook duurzaam.
En
dan mijn laatste punt. Houtbouw. Houtbouw is een duurzaam materiaal,
mits met de juiste labels. De Partij voor de Dieren is van mening dat
de duurzame, natuurinclusieve, innovatieve Rijnhaven zich bij uitstek
leent voor houtbouw. En we gaan graag een stapje verder met ons
denken: we zouden graag zien dat de wethouder zich toelegt op het
vestigen van het wereldrecord houten hoogbouw. Momenteel gevestigd in
Noorwegen met een toren van 85,4 meter. Dan moet en kan Rotterdam
volgens mij beter. Een unieke kans voor de wethouder zich op de
wereldkaart te zetten als echte innovatieve hoogbouwstad. Hoe denkt
de wethouder hierover. Kan ik hem overhalen tot het aangaan van de
uitdaging van de wereldrecordpoging houten hoogbouw? Ik heb hiervoor
ook een conceptmotie voor opgesteld. Graag een reactie.
Tot zover, voorzitter.
--
Klik hier voor de uitzending van de vergadering op het raadsinformatiesysteem van de gemeenteraad van Rotterdam.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Bijdrage: Aanvraag agendapunt over 'Bezwaarschriften en zienswijzen indienen doe je per e-mail'
Lees verderBijdrage: Consultatie onderzoeken tarieven OV
Lees verder