Bijdrage: Consultatie onderzoeken tarieven OV
Uitgesproken in de vergadering van de commissie EDEM op 15 april 2020
Voorzitter,
De
Partij voor de Dieren ziet niets in het voorstel van het college om
het tarief van de metro met liefst 15% te verhogen. Allereerst zijn
wij het oneens met de randvoorwaarde uit het OV-tarievenkader van de
MRDH dat investeringen moeten worden opgehoest door de reizigers.
Voorzitter, gebruikers van het OV moet je juist koesteren. Of wil je
ze weer de auto in hebben? Een OV-reiziger kost de maatschappij veel
minder dan een autogebruiker.
Wij
vinden dat investeringen in het OV moeten worden bekostigd uit de
brededoeluitkering van het Rijk of het landelijke investeringsfonds
waaraan gesleuteld wordt. Of ze moeten worden verdisconteerd in de
grondexploitaties voor nieuwe bouwplannen. Zo lijkt het mij logisch
dat de ontwikkelaars van de Rijnhaven meebetalen aan de upgrade van
het metrostation. Waarom zouden de reizigers van lijnen D en E
daarvoor moeten opdraaien?
Voorzitter,
wij zijn blij dat het college de kinderkaart omarmt. Fijn als
kinderen al van jongs af aan in het OV komen en dan ook nog eens voor
een habbekrats. Helaas komen de ouderen er bekaaid van af. Al eerder
hebben wij aan de bel getrokken over het afschaffen van de dagkaart
voor senioren, bijvoorbeeld
hen die vanuit omliggende gemeenten een dagje Rotterdam komen doen.
Die is sinds dit jaar – hou je vast- negentig procent duurder.
Gelukkig reizen Rotterdamse AOW-gerechtigden in onze stad gratis,
maar dan lezen wij de omineuze zin in de brief van de wethouder over
tegemoetkoming voor minima in het kader van vervoersarmoede:
een
onderzoek over “de
invoering van een dergelijk arrangement naast of in plaats van het
huidige arrangement van gratis OV voor AOW-ers per ingang van de
volgende collegeperiode.” Wij
roepen het college op hierover heel goed na te denken. Misschien dat
een welgestelde AOW-er inderdaad best haar of zijn eigen kaartje kan
betalen, maar er is een behoorlijke groep ouderen die slechts kan
meedoen in hun samenleving door het gratis reizen.
Tot
slot, voorzitter. Gelukkig
kan deze gemeenteraad de sluitpost zijn voor het vaststellen van de
verreweg belangrijkste vervoerder in de Rotterdamse regio, namelijk
de RET. Een ieder uit deze commissie die zijn verontwaardiging
uitsprak in de krant over de voorgenomen tariefsverhoging in de
metro, kan de daad bij het woord voegen als onze motie ‘Wij
beslissen over het tariefvoorstel van de RET’ opnieuw in stemming
wordt gebracht.
Wij hebben geen vragen aan de wethouder, voorzitter. Tot zover.
--
Klik hier voor de uitzending van de vergadering op het raadsinformatiesysteem van de gemeenteraad van Rotterdam.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Bijdrage: Masterplan Rijnhaven
Lees verderBijdrage: Motie vreemd aan de orde van de dag over 'Afspraak is afspraak' (over voortgangsrapportage Feyenoord City)
Lees verder