Bijdrage: Integraal Huisvestingsplan Onderwijs, Rotterdam 2020-2023 (deel 2)
Voorzitter,
Wij
zien graag dat de gemeente haar onderwijshuisvesting zo snel mogelijk
verduurzaamt. Het gaat hier namelijk over liefst 800.000 vierkante
meter aan schoolgebouw. Maar omdat de schoolbesturen juridisch
eigenaar en bouwheer van de scholen zijn, zijn wij bang dat de
gemeente de regie verliest en verduurzaming overlaat aan de
voorzienigheid. Want wij kunnen ons zo voorstellen dat schoolbesturen
met veel andere dingen bezig zijn op dit moment.
Tijdens
de openbare technische sessie hebben wij een vraag gesteld over het
aardgasvrij maken van scholen als zij in wijken liggen waar de
gebiedsaanpak aardgasvrij van toepassing is. Wij vinden uiteraard dat
scholen ook aardgasvrij moeten worden gemaakt. Maar het antwoord op
onze vraag was geen welluidend ‘ja! Dat gaan we doen’. Dus
hierbij aan de wethouder de vraag of schoolgebouwen in eigendom van
de gemeente ook aardgasvrij worden gemaakt als zij in de toekomstige
aardgasvrije wijken liggen.
Voorzitter,
hoe zit het met Activiteitenbesluit milieubeheer? In de bijbehorende
activiteitenregeling staan alle maatregelen opgesomd die eigenaren
van onderwijshuisvesting volgens de wetgever kunnen nemen om te
verduurzamen. Maar het nemen van die maatregelen is niet altijd
vrijblijvend; het heeft te maken met de grenswaarden voor huidig
verbruik van stroom en gas of ze ook verplicht zijn. Dat geldt
voornamelijk voor de grotere scholen in het primair en voortgezet
onderwijs. De rijksoverheid heeft speciaal voor bestaande scholen
informatie opgesteld voor verduurzaming in het kader van het
activiteitenbesluit met besparingsmaatregelen die zich binnen vijf
jaar terugverdienen. Worden die maatregelen ook genomen voor wat
betreft Rotterdamse onderwijshuisvesting? En wie is daar
verantwoordelijk voor, de juridisch eigenaar of de economisch
eigenaar van de schoolgebouwen?
Voorzitter,
daarnaast zijn er nog de BENG-normen waaraan de gemeente zich moeten
houden. In 2050 moeten alle overheidsgebouwen
voldoen aan deze normen, dus ook de schoolgebouwen. Voor nieuwbouw
van schoolgebouwen en gymlokalen is bekostiging geregeld, maar niet
voor uitbreiding van bestaande schoolgebouwen. Waarom niet? Wat doet
de wethouder nu al om aan deze normen te voldoen?
Voorzitter,
tot slot. In artikel 2 van de Verordening voorzieningen huisvesting
onderwijs Rotterdam 2019 is niet opgenomen dat aanpassingen ten behoeve
van verduurzaming ook worden bekostigd uit gemeentemiddelen. In de
verordening wordt gesproken over herstel. Herstel van
constructiefouten of als gevolg van schade wordt wel bekostigd.
Waarom is herstel voor verduurzaming niet opgenomen, voorzitter? Wie
betaalt nu bijvoorbeeld voor het vervangen van loden leidingen, het
vervangen van enkel glas voor dubbelglas of het plaatsen van
isolatiemateriaal? Wat ons betreft is dit een omissie. Is de
wethouder bereid om herstelwerkzaamheden ten behoeve van duurzaamheid
ook op te nemen in de verordening?
Tot zover, voorzitter.
--
Klik hier voor de uitzending van de vergadering op het raadsinformatiesysteem van de gemeenteraad van Rotterdam.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Bijdrage: Motie vreemd aan de orde van de dag over 'Afspraak is afspraak' (over voortgangsrapportage Feyenoord City)
Lees verderBijdrage: Herzien raadsvoorstel over vaststelling bestemmingsplan Boezembocht - Veilingterrein en bomenplan Nieuw Kralingen
Lees verder