Raadsvragen: Verborgen financiering Feyenoord City
Indiendatum: 16 jul. 2020
Er
zijn naar de mening van de gemeenteraadsfracties
van de Partij voor de Dieren, 50PLUS en de SP in Rotterdam vier
posten die verborgen kosten met zich meebrengen of zullen meebrengen
voor de gebiedsontwikkeling van Feyenoord City en de realisering van
een nieuw voetbalstadion, buiten de som die in de gemeentelijke
positie1
ten aanzien van Feyenoord City staat genoemd als maximale bijdrage
voor deze plannen. Die kostenposten zijn:
- Financiële steun aan Stadion Feijenoord NV;
- De kosten van vier maal €1.75 miljoen (€7 miljoen) binnen het project ‘Capaciteit Feyenoord City’;
- Cofinanciering in het kader van de Regeling Woningbouwimpuls voor Feyenoord City;
- De aanleg van een getijdenpark pal naast de beoogde locatie voor een nieuw voetbalstadion.
In
een brief2
aan de Raad van medio april jongstleden
schrijft
het college dat zij een steunaanvraag van Stadion Feijenoord NV
serieus
zal beoordelen en overwegen indien het voortbestaan van Stadion
Feijenoord NV in het geding is, als gevolg van de
overheidsmaatregelen om verspreiding van het coronavirus te doen
stoppen. Deze naamloze vennootschap is initiatiefnemer voor de
realisering van een nieuw stadion binnen de gebiedsontwikkeling van
Feyenoord City. Stadion Feijenoord NV is een bedrijf en exploiteert
als
eigenaar het
huidige stadion De Kuip met een winstoogmerk.
Uit
het verslag van een informatieve sessie voor aandeelhouders van
Stadion Feijenoord NV van 10 juni jongstleden blijkt dat de directie
van dit bedrijf financiële steun heeft
aangevraagd
bij de gemeente. Tijdens deze sessie heeft de directeur van Stadion
Feijenoord NV ook gesteld dat de gemeente Rotterdam het stadion De
Kuip als icoon beschouwt. De directeur stelde:
“Wij
hebben in elk geval de toezegging dat wij als een icoon van Rotterdam
worden gezien.”
1.
Heeft u reeds een aanvraag van Stadion Feijenoord NV voor financiële
steun ontvangen, zoals is gemeld door de directie van Stadion
Feijenoord NV? Indien ja, voor welk bedrag is financiële steun
aangevraagd? Indien ja, waar
gaat Stadion Feijenoord NV eventuele gemeentelijke financiële steun
voor gebruiken?
Indien ja, bent u reeds begonnen met het beoordelen en overwegen van
financiële steun aan dit bedrijf?
2.
In welke vorm wordt eventuele financiële steun gegoten? Is dat
bijvoorbeeld in de vorm van een lening? En hoe verhoudt eventuele
financiële steun aan Stadion Feijenoord N.V. zich tot andere
leningverstrekkers of schuldeisers van dit bedrijf, bijvoorbeeld
verstrekkers van
een bancaire lening? Wordt een eventuele lening van de gemeente
Rotterdam aan Stadion Feijenoord N.V. achtergesteld op
deze leningen?
3.
Welke voorwaarden gaat u stellen aan eventuele financiële steun aan
Stadion Feijenoord NV, om ervoor te zorgen dat de gemeente haar geld
ook terugkrijgt bij elk willekeurig toekomstscenario?
4.
Laat u uw oordeel en overwegingen ten aanzien van het honoreren van
financiële steun aan Stadion Feijenoord NV afhangen van het feit dat
dit bedrijf initiatiefnemer is van een
nieuw voetbalstadion binnen de gebiedsontwikkeling van Feyenoord
City? Indien ja, gaat u om deze reden (realisering nieuw
voetbalstadion) financiële steun verlenen aan Stadion Feijenoord NV?
5.
Klopt het dat u aan de directie van Stadion Feijenoord NV de
toezegging heeft gedaan dat de gemeente Rotterdam het stadion De Kuip
als icoon beschouwt? Indien ja, wat houdt een icoonstatus in en hoe
verhoudt dat zich met het huidige beleid inzake monumentaal erfgoed
en/of bijzondere voorzieningen in Rotterdam? Indien ja, waaruit
blijkt de icoonstatus van stadion De Kuip? Indien ja, heeft u de Raad
geïnformeerd over een toezegging die u kennelijk aan de directie van
Stadion Feijenoord NV hebt gedaan inzake deze icoonstatus? Indien ja,
waar kunnen we teruglezen dat u icoonstatus heeft verleend aan
stadion De Kuip?
6.
Waarom hecht u blijkens voornoemde brief aan de Raad zoveel waarde
aan het voortbestaan van Stadion Feijenoord NV? Dit is toch een
bedrijf zoals er in Rotterdam zovelen zijn die momenteel moeite
hebben om het hoofd boven water te houden?
7.
Hoe verhoudt financiële steun aan Stadion Feijenoord NV zich tot
Europese staatssteunregels?
8.
Vormt
eventuele financiële steun aan Stadion Feijenoord NV onderdeel
van de totale som die in de gemeentelijke positie ten aanzien van
Feyenoord City aan deze gebiedsontwikkeling mag worden besteed?
Indien nee, waarom niet?
In
de Voorjaarsnota
20193
is aangekondigd dat er voor de jaren 2020 tot en met 2023 jaarlijks
€1.75 miljoen van de gemeentelijke begroting ten laste komt voor de
gebiedsontwikkeling van Feyenoord City. Binnen de intensivering voor
‘Capaciteit Feyenoord City’ worden deze additionele
kosten
als volgt gemotiveerd:
“2. Capaciteit Feyenoord City
Er
is circa € 1,75 mln per jaar nodig om de apparaatslasten te dekken
voor de gebiedsontwikkeling Feyenoord City. Het betreft lasten die zo
omvangrijk zijn, dat deze niet binnen de reguliere
apparaatslastenbudgetten kunnen worden opgevangen.”
Het
college heeft evenwel altijd aangegeven dat er geen ‘Plan B‘ is
als de gewenste ontwikkeling in het plangebied geen doorgang heeft.
De zogenoemde ‘terugvaloptie’ is volgens eigen
zeggen van het college
géén
volwaardig alternatief voor de door haar gewenste ontwikkeling, omdat
er in
die optie bepaalde
elementen uit het
plan
voor Feyenoord City niet kunnen worden gerealiseerd. Stichting
Gebiedsontwikkeling aan de Maas – het particuliere vehikel dat
momenteel grond verwerft in het plangebied – heeft zo ongeveer
hetzelfde gesteld in een schrijven naar de Raad. Dit betekent ons
inziens dat alle additionele kosten
voor Feyenoord City – dus buiten de reguliere budgetten van
Stadsontwikkeling – ten laste moeten komen voor ‘Plan A’, dus
de gebiedsontwikkeling die het college voor ogen heeft. De
argumentatie van het college kan immers niet anders betekenen dan
dat
de
ambtelijke ondersteuning die
nu binnen het jaarlijkse budget van €1.75 miljoen wordt gedekt,
geen waarde heeft als ‘Plan A’ komt te vervallen.
9.
Waar is de €1.75 miljoen aan het dekken van apparaatslasten binnen
het project ‘Capaciteit Feyenoord City’ voor de jaren 2020 tot en
met 2023 precies voor bedoeld?
10.
Welk gedeelte van de jaarlijkse €1.75 miljoen is toepasbaar als de
gewenste gebiedsontwikkeling in het plangebied van Feyenoord City
komt te vervallen en het college moet overstappen op een ‘Plan B’?
11.
Is het zo dat de vertraging van eventuele oplevering van een nieuw
stadion binnen de
gebiedsontwikkeling van
Feyenoord City (van 2023 naar 2025) ervoor heeft gezorgd dat de
additionele
kosten
voor Feyenoord City ook twee jaar langer doorlopen? Indien nee,
waarom niet?
12.
Vindt u het als wij niet logischer om vanwege het ontbreken van een
volwaardig alternatief plan (‘Plan B’) en vanwege het steeds
onwaarschijnlijker worden van een planning die in de pas loopt met de
voortgang in het post-coronatijdperk, deze investering van €1.75
miljoen per jaar voorlopig ‘on hold’ te zetten? Indien nee,
waarom niet? Indien nee, gaat u bij eventuele vertraging van start
bouw van een nieuw stadion voor de jaren ná
2023 steeds weer €1.75 miljoen vrijmaken in de gemeentebegroting?
13.
Waarom maakt u zoveel kosten voor een private gebiedsontwikkeling als
Feyenoord City? Is een private gebiedsontwikkeling er niet voor
bedoeld om de markt het werk te laten doen en dus ook de lasten te
dragen?
14.
Vormen de kosten van €1.75 miljoen voor de jaren 2020 tot en met
2023 binnen het project ‘Capaciteit Feyenoord City’ onderdeel van
de totale som die in de gemeentelijke positie ten aanzien van
Feyenoord City aan deze gebiedsontwikkeling mag worden besteed?
Indien nee, waarom niet?
In
een andere brief4
aan de Raad heeft het college te kennen gegeven een aanvraag bij het
Rijk te hebben gedaan in het kader van de Regeling Woningbouwimpuls.
Specifiek voor de woningbouwopgave in de gebiedsontwikkeling van
Feyenoord City gaat het om een aanvraag van €21 miljoen, waarbij de
voorwaarde
geldt dat de aanvrager (in dit geval de gemeente Rotterdam) minimaal
eenzelfde bedrag bijlegt. In de gemeentelijke positie ten aanzien van
Feyenoord City staat inleidend
op voorwaarde 3 over
het faciliteren van de gebiedsontwikkeling van
fasen 1 en 2
het
volgende:
“Voor
het tot stand brengen van de gebiedsontwikkeling wordt de volgende
medewerking gevraagd aan de gemeente:
- Planologische medewerking
- Verkoop gemeentelijke grond
- Aankoop grond ten behoeve van het nieuwe stadion
- Uitgifte van die grond aan BV nieuw stadion in erfpacht”
15.
Voor welke fase(n) van de gebiedsontwikkeling van Feyenoord City zijn
de beoogde gelden voortkomend uit de Regeling Woningbouwimpuls en de
gemeentelijke cofinanciering bedoeld? Gaat het hier om fasen 1 en 2?
16.
Waar in de gemeentelijke positie ten aanzien van Feyenoord City staat
dat de gemeente bereid is met eigen middelen te investeren om de
gebiedsontwikkeling mogelijk te maken?
17.
Wat is voor u nog de waarde van een private grondexploitatie als u
voornemens bent om in totaal voor €21 miljoen uit de kas van de
gemeente te investeren in nieuwe woningen voor
de gebiedsontwikkeling van Feyenoord City?
Een
van de zogenoemde stadsprojecten5
van het college is de aanleg van een getijdenpark (‘Getijdenpark
Feyenoord’) pal naast de beoogde locatie van een nieuw
voetbalstadion in de gebiedsontwikkeling van Feyenoord City. Met de
aanleg is een bedrag van €27.4 miljoen gemoeid. Er
moet baggerslib worden verwijderd op de locatie waar het getijdenpark
is voorzien. Er zal ook (vervuild) baggerslib moeten worden
verwijderd om de ontwikkeling van een nieuw voetbalstadion op de
beoogde locatie (aan en deels in de Nieuwe Maas) mogelijk te maken.
Op bladzijde 287 van de milieueffectrapportage6
toebehorend aan het ontwerpbestemmingsplan Feyenoord City is
aangegeven waar er zich op de locatie van het nieuwe voetbalstadion
vervuild slib bevindt. De afbeelding met de vakkenindeling is als
bijlage
weergegeven.
Uit
een van de zienswijzen op het ontwerpbestemmingsplan Feyenoord City
is voorgerekend dat het verwijderen van het vervuilde slib op de
beoogde locatie van het nieuwe stadion – op basis van de informatie
in bijlage 12 van het ontwerpbestemmingsplan die overeenkomst met wat
er in het
milieueffectrapport staat over het vervuilde slib – zo rond de €21
miljoen zal kosten. Er moet zo’n vijftigduizend kubieke meter aan
vervuild moeten worden afgegraven, blijkt volgens reclamant uit
navraag bij een deskundige.
18.
Komt de locatie van het stadsproject Getijdenpark Feyenoord overeen
met de vakkenindeling uit het milieueffectrapport waaruit blijkt waar
op de beoogde locatie van het nieuwe voetbalstadion zich vervuild
slib bevindt? Indien ja, wie gaat betalen voor het verwijderen van
vervuild slib dat
blijkens het milieueffectrapport moet worden gedaan
alvorens de realisering van een nieuw stadion mogelijk wordt?
19.
Is een gedeelte van de gemarkeerde €27.4 miljoen voor het
stadsproject Getijdenpark Feyenoord bedoeld voor het verwijderen van
vervuild slib in de vakken die in het milieueffectrapport zijn
aangegeven? Indien ja, welk gedeelte?
20.
Klopt het dat het verwijderen van het vervuilde slib in de voornoemde
vakken zónder
de komst van stadsproject Getijdenpark Feyenoord volledig voor
rekening komt voor de initiatiefnemers van Feyenoord City? Indien
nee, waarom niet? Indien ja, klopt het dat de kosten voor het
verwijderen van het vervuilde slib zo rond de €21 miljoen zijn?
Indien ja, zijn de kosten voor het verwijderen van het vervuilde slib
onderdeel van de maximale bouwsom die de initiatiefnemers van een
nieuw voetbalstadion hebben gereserveerd?
21.
Vormen de kosten voor het verwijderen van baggerslib voor de aanleg
van het stadsproject Getijdenpark Feyenoord onderdeel van de totale
som die in de gemeentelijke positie ten aanzien van Feyenoord City
aan deze gebiedsontwikkeling mag worden besteed, aangezien de
werkzaamheden voor het verwijderen van (vervuild) slib tevens nodig
zijn om de komst van een nieuw voetbalstadion mogelijk te maken?
Indien nee, waarom niet?
Tot
slot is er nog een andere post,
te weten de voormalige lening van €7.9 aan Stadion Feijenoord NV
die vorig jaar is omgezet in aandelen in dit bedrijf, hetgeen
mogelijk werd gemaakt door voorwaarde 12 in de gemeentelijke positie
ten aanzien van Feyenoord City. In die positie wordt gewag gemaakt
van een maximale totale som die de gemeente bereid is te besteden aan
de gebiedsontwikkeling inclusief realisering van een nieuw
voetbalstadion. De leningconversie komt daar dus nog bovenop. De €7.9
miljoen mag alleen worden gebruikt voor herontwikkeling van De Kuip,
fase 2 in
de gebiedsontwikkeling van Feyenoord City.
22.
Waarom heeft u er
niet voor gekozen om pas bij start bouw van een nieuw voetbalstadion
de lening van €7.9 miljoen om te zetten in aandelen? Bent u het
niet met ons eens dat u daarmee de positie van de gemeente heeft
verzwakt, aangezien de realisering van een nieuw voetbalstadion
allerminst zeker is? Indien nee, waarom niet?
23.
Wat gebeurt er als herontwikkeling
van De Kuip in
de gebiedsontwikkeling van Feyenoord City niet doorgaat? En welke
garanties heeft u dat u de €7.9 miljoen aan nieuw verworven
aandelen
in Stadion Feijenoord NV terugkrijgt als dit bedrijf failliet gaat?
24. Is Stadion Feijenoord NV reeds begonnen met het jaarlijks storten van €1.5 miljoen in een reserve om herontwikkeling van stadion De Kuip mogelijk te maken? Indien nee, waarom niet?
1 https://rotterdam.raadsinformatie.nl/document/5248779/1/17bb2120
2 https://rotterdam.raadsinformatie.nl/document/8716387/1
3 https://www.watdoetdegemeente.rotterdam.nl/voorjaarsnota/financien/balans/investeringsvoorstel-lang/
4 https://rotterdam.raadsinformatie.nl/document/8952473/1
5 https://rotterdam.raadsinformatie.nl/document/8916166/2/s20bb008072_6_49391_tds
6 https://rotterdam.raadsinformatie.nl/document/8475948/1/s20bb002035_1_50350_tds
Indiendatum:
16 jul. 2020
Antwoorddatum: 15 sep. 2020
Klik hier voor de beantwoording van het college van burgemeester en wethouders op de website van de gemeenteraad van Rotterdam.
Interessant voor jou
Raadsvragen: Glyfosaat aan banden
Lees verderRaadsvragen: Tijdelijke woningen in het Hoogvlietse groen
Lees verder