Raadsvragen: Reclamedrukwerk ‘aan de bewoners van’
Indiendatum: 20 aug. 2020
Geacht
college,
Zoals
bekend kunnen Rotterdammers met zowel een NEE/NEE-sticker als
NEE/JA-sticker op de brievenbus kenbaar maken aan adverteerders dat
ze niet gediend zijn van ongeadresseerd reclamedrukwerk dat wordt
bezorgd op het huisadres. Als onze stad straks onverkort overgaat van
het huidige ‘opt-outsysteem’ naar het nieuwe ‘opt-insysteem’,
komt de NEE/JA-sticker te vervallen en zullen alle huisadressen
zonder een JA/JA-sticker geen ongeadresseerd reclamedrukwerk meer
ontvangen.
De
gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren is gealarmeerd over
adverteerders die manieren verzinnen om tóch
reclamedrukwerk te kunnen bezorgen bij bewoners die daar niet om
vragen. Bijgaand hebben wij een afbeelding gemaakt van drukwerk van
een maaltijdbezorgbedrijf dat Rotterdamse hebbers van een
NEE/NEE-sticker en
NEE/JA-sticker onlangs
in de brievenbus hebben mogen ontvangen. Het bedrijf heeft het
reclamedrukwerk namelijk als gewoon poststuk naar deze huishoudens
verzonden, gefrankeerd
en al, door
middel van de aanhef ‘Aan de bewoners van’ met vervolgens de
adresgegevens. Op deze manier (‘direct
mail’)
ontwijkt het bedrijf in kwestie de wens van bewoners dat zij niet
zitten te wachten op dergelijk reclamemateriaal. Wij vinden dit een
slechte zaak, want het ondermijnt de noodzaak die zowel bij het
stadsbestuur als bewoners wordt gevoeld om het gebruik van papier te
doen verminderen.
1.
Bent u bekend met deze en mogelijk ook andere manieren waarmee
adverteerders proberen om drukwerk te verzenden en te bezorgen aan
bewoners die hebben aangegeven daar geen behoefte aan te hebben?
Indien ja, wat vindt u hiervan?
2.
Bent u bereid actie te ondernemen tegen bedrijven die doelbewust de
wens van bewoners negeren om geen reclamedrukwerk meer te ontvangen?
Indien nee, waarom niet? Indien ja, waar denkt u zoal aan? Bent u
bijvoorbeeld bereid deze bedrijven aan te schrijven met het verzoek
te stoppen met de verzendingen of bezorgingen en deze brieven ook
openbaar te maken?
3.
Wat kunnen bewoners volgens u doen om deze bedrijven af te leren
reclamedrukwerk op het huisadres te bezorgen? Moedigt u bewoners
bijvoorbeeld aan geadresseerd reclamedrukwerk te retourneren,
waardoor de bedrijven met hoge kosten opgezadeld worden en het
hopelijk in de toekomst wel laten om bewoners lastig te vallen?
Direct
mail
bestaat al langer dan vandaag, maar het is zeer wel mogelijk dat meer
bedrijven overgaan op deze manier van adverteren als Rotterdam – op
aangeven van onze fractie – een opt-insysteem krijgt. Of de
bedrijven gaan er nog
meer
gebruik van maken. Hoe dan ook, in
al deze gevallen boet het opt-insysteem in aan kracht. Voorbeelden
van hele folderpakketten ‘aan de bewoners van’ zijn reeds bij ons
bekend.
4.
Verwacht u dat bedrijven overgaan op direct
mail
of er nog meer gebruik van gaan maken als het opt-insysteem wordt
ingevoerd? Indien nee, waarom niet? Indien ja, hoe gaat u hierop
anticiperen?
De
Consuwijzer van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) – een
zelfstandig bestuursorgaan dat opereert onder auspiciën van het Rijk
– stelt op haar website1
dat bewoners zelf stappen kunnen ondernemen om kenbaar te maken dat
zij geen geadresseerd reclamedrukwerk meer willen ontvangen, ondanks
dat zij reeds een NEE/NEE-sticker of
NEE/JA-sticker op
de brievenbus hebben of in een gemeente of gebied wonen waar een
opt-insysteem van kracht is. Dat kunnen zij doen met een aanmelding
in het Nationaal Postregister, beheerd door Stichting Postfilter2.
Wat ons betreft is dit de omgekeerde wereld, want de hele transitie
van ongebreidelde reclame in de brievenbus naar regulering is er
juist voor bedoeld om als norm te hanteren dat bewoners geen
reclamedrukwerk ontvangen, tenzij ze daar expliciet om vragen. Om die
reden is het wellicht beter om voortaan te spreken over ‘ongevraagd
reclamedrukwerk’ in plaats van ‘ongeadresseerd drukwerk’ om nog
duidelijker te maken waar we als
samenleving naartoe
willen.
5.
Wat vindt u ervan dat bewoners in Rotterdam nog altijd zelf actie
moeten ondernemen om af te zijn van reclamedrukwerk waar zij niet op
zitten te wachten, zowel nu als ook straks het opt-insysteem
onverkort wordt ingevoerd?
6.
Bent u bereid een lobby te starten bij het Rijk om geadresseerd
reclamedrukwerk van bedrijven waar bewoners geen enkele relatie mee
hebben, te verbieden? Indien nee, waarom niet?
7.
Bent u het met ons eens dat we voortaan beter kunnen spreken over
‘ongevraagd reclamedrukwerk’ in plaats van ‘ongeadresseerd
reclamedrukwerk’? Indien nee, waarom niet? Indien ja, bent u bereid
in uw gesprekken met zowel het Rijk als adverteerders deze
terminologie te bezigen?
1 https://www.consuwijzer.nl/post/verzenden-ontvangen/geen-geadresseerde-reclame
Indiendatum:
20 aug. 2020
Antwoorddatum: 29 sep. 2020
Klik hier voor de beantwoording van het college van burgemeester en wethouders op de website van de gemeenteraad van Rotterdam.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Raadsvragen: Mondkapjesplicht in De Kuip
Lees verderRaadsvragen: Mestoverschot op de drijvende boerderij in de Merwehaven
Lees verder