Raadsvragen: Goed misgegaan langs het Havenspoorpad
Indiendatum: 20 okt. 2020
Geacht
college,
Een
bezorgde Rotterdammer heeft onze fractie foto’s toegestuurd van het
Havenspoorpad, nadat er zeer recent publieke werkzaamheden aan de
buitenruimte waren uitgevoerd. Het beeld is allesbehalve fraai. Naar
verluidt heeft de aannemer in het beheer van de sloot langs het
Havenspoorpad met zwaar materieel over de zachte berm gereden,
waardoor het er nu zo uitziet als op bijgevoegde foto’s. Diepe
bandensporen laten goed zien hoe hier met de kwetsbare stadsnatuur is
omgesprongen.
1.
Kent u de huidige situatie langs het Havenspoorpad? Indien ja, erkent
u dat hier iets goed is misgegaan in het beheer van de buitenruimte?
Indien ja, gaat de aannemer in het beheer van de sloot de schade aan
de ondergrond herstellen?
2.
Welke beheerafspraken gelden er thans tussen de gemeente Rotterdam en
aannemers in het beheer van de buitenruimte langs, en ter hoogte van,
het Havenspoorpad?
In
de beantwoording1
van onze schriftelijke vragen over ‘Alles weggemaaid in het
stadsnatuurreservaat’ uit juni 2020 schrijft het college in
antwoord op onze vraag over de mogelijkheid tot het opleggen van een
sanctie bij het schenden van afspraken over het beheer van de
buitenruimte het volgende:
“Het
sanctioneren van de aannemer kan alleen als er niet conform het
bestek en de bestektekeningen gewerkt wordt. Namens Stadsbeheer wordt
directie gevoerd en worden fouten zoveel mogelijk voorkomen. Indien
het mis gaat, zijn er bestekbepalingen en sanctiemogelijkheden om op
terug te vallen.”
3.
Stelt u dat de afspraken met de aannemer in het beheer van de sloot
langs het Havenspoorpad zijn geschonden, dus dat er niet
overeenkomstig
bestek en bestektekeningen is gewerkt? Indien nee, waarom niet?
Indien ja, gaat u gebruik maken van de mogelijkheid tot sanctioneren
in het onderhavige geval?
4.
Kunt u ons een
overzicht doen toekomen van de sancties die u gedurende de looptijd
van het huidige bestek reeds hebt opgelegd, inclusief de
locaties/percelen waar niet overeenkomstig bestek en bestektekeningen
is gewerkt? Indien nee, waarom niet?
Het
gebruik van zwaar materieel op kwetsbare ondergrond kan in het bestek
aan banden worden gelegd, teneinde bodemverdichting tegen te gaan. In
de beantwoording2
van onze schriftelijke vragen over ‘Bijen en bodemverdichting’
uit maart 2016 schrijft het college in antwoord op onze vraag
hieromtrent het volgende:
“In
de gehanteerde bestekken en de contracten met aannemers zijn
standaardeisen opgenomen over de maximale bodembelasting door
werktuigen en de bandenspanning van werktuigen bij de aanleg en
onderhoud van groenvoorzieningen. Na afloop van de grondbewerkingen
mag maximale verdichting ten hoogste 1,5 Mpa bedragen. Deze
verdichtingsgraad veroorzaakt geen onomkeerbare nadelige
bodemverdichting. De aannemer is verplicht het werk te onderbreken
wanneer weers- of terreinomstandigheden risico geven op
bodemverdichting.”
Met
aannemers in het beheer van de buitenruimte worden er tevens
afspraken gemaakt over het gebruik van rijplaten waar dat nodig is,
teneinde bodemverdichting tegen te gaan. Het huidige bestek loopt
sinds het voorjaar van 2020.
5.
Heeft u in het huidige bestek regels of randvoorwaarden opgenomen
over de maximale bodembelasting door werktuigen? Indien ja, hoe
luiden deze regels of randvoorwaarden? Indien nee, waarom niet?
Het
Havenspoorpad maakt met onder andere de IJsselmondse Randweg en de
Kreekhuizenlaan al een hele tijd deel uit van een pilot voor
het in de praktijk brengen van
mozaïekmaaien, dat ertoe strekt gedurende een maaiseizoen altijd
groenvakken te laten overstaan. Het idee is dat insecten ook tijdens
het maaiseizoen kunnen migreren langs deze ecologische linten.
Daarmee wordt ons inziens onderschreven dat er belangrijke
natuurwaarden te bespeuren zijn langs het Havenspoorpad. In
voornoemde beantwoording van onze schriftelijke vragen over ‘Bijen
en bodemverdichting’ schrijft het college over
locaties met belangrijke natuurwaarden het volgende:
“Bij
regulier onderhoud in gebieden met belangrijke natuurwaarden wordt
geen zwaar materieel ingezet en gebeuren de meeste werkzaamheden met
handkracht.”
6.
Geldt de locatie langs, en ter hoogte van, het Havenspoorpad als een
locatie met belangrijke natuurwaarden? Indien ja, hoe anders is het
bestek voor deze locatie dan ten opzichte van locaties met minder
belangrijke natuurwaarden? Indien ja, hoe verklaart u het recente
gebruik van zwaar materieel?
De
eerste resultaten van de pilot voor het mozaïekmaaien, uit 2016,
bleken zeer bemoedigend. Uit de evaluatie bleek dat meer soorten hun
volledige bloei en vruchtzetting konden voltooien, terwijl ook de
nazomerbloei werd gestimuleerd. In de beantwoording3
van onze schriftelijke vragen over ‘Mozaïekmaaien’ uit mei 2017
geeft het college aan dat zij verder wil met de pilot. We zijn nu
ruim drie jaar verder.
7.
Kunt u ons de evaluaties van de pilot voor het mozaïekmaaien volgend
op het eerste jaar doen toekomen? Indien nee, waarom niet?
Een
pilot is in principe bedoeld om te bekijken of iets in de praktijk
werkt. De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in
Rotterdam vindt de pilotfase van het mozaïekmaaien nu wel erg lang
duren. Het wordt tijd dat het college een beslissing neemt over het
al dan niet permanent invoeren van deze vorm van maaien langs het
Havenspoorpad, andere locaties waar de pilot reeds is geweest en
nieuwe locaties die gezien hun lintachtige karakter zeer geschikt
zijn voor mozaïekmaaien.
8.
Krijgt de pilot voor het mozaïekmaaien een permanent karakter?
Indien ja, hoe gaat u dit borgen in het huidige bestek? Indien nog
niet, hoeveel langer heeft u nog nodig om de effecten van het
mozaïekmaaien in kaart te brengen? Indien nee, waarom niet?
9.
Welke doelen heeft u momenteel verbonden aan de pilot voor het
mozaïekmaaien? En welke doelen gaat u verbinden aan het
mozaïekmaaien als/wanneer dit gestand wordt gedaan in regulier
onderhoud?
10.
Welke locaties acht u geschikt om het mozaïekmaaien onderdeel te
maken van regulier onderhoud? Zijn dit behalve de locaties uit de
pilot (zoals het Havenspoorpad) ook de ecologische verbindingen die u
heeft benoemd in uw programma ‘Rotterdam gaat voor groen’?
11.
Hoe maakt u afwegingen tussen enerzijds de beeldkwaliteit van de
openbare ruimte en anderzijds de kritieke opgaven waar Rotterdam voor
staat met betrekking tot het vergroten van de biodiversiteit?
Wij zien uw beantwoording met belangstelling tegemoet.
1 https://api.notubiz.nl/documents/8948825/1/file?version=2.0.0&open=browser&token=
2 https://rotterdam.raadsinformatie.nl/document/3140452/6/16bb1402
3 https://rotterdam.raadsinformatie.nl/document/5379694/1/17bb4457
Indiendatum:
20 okt. 2020
Antwoorddatum: 17 nov. 2020
Klik hier voor de beantwoording van het college van burgemeester en wethouders op de website van de gemeenteraad van Rotterdam.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Raadsvragen: Nog meer kosten Feyenoord City – vervolgvragen op 20bb9768
Lees verderRaadsvragen: Postkantoor aan de Coolsingel
Lees verder