Raadsvragen: Aanhoudende betrokkenheid oud-wethouder FOHGP bij Feyenoord City
Indiendatum: 30 jul. 2020
Geacht
college,
Op
5 februari 2019 trad de toenmalige wethouder Financiën,
Organisatie, Haven en Grote Projecten (FOHGP) terug als lid van het
college. Sindsdien is deze persoon actief als directievoorzitter bij
Brink (voorheen
Brink Groep),
een adviesbureau voor bouw, infrastructuur en vastgoed. De gemeente
Rotterdam verstrekt geregeld opdrachten aan Brink, blijkt uit
antwoord1
op onze schriftelijke vragen over dit onderwerp van ongeveer een jaar
geleden. Omdat de persoon in kwestie in de voormalige rol als
wethouder portefeuillehouder was van Feyenoord City, zijn er door
enkele raadsleden middels een regeling van werkzaamheden2
zorgen geuit over betrokkenheid van deze persoon bij de voortgang van
deze private gebiedsontwikkeling in zijn huidige rol als
directievoorzitter van Brink. Die zorgen betroffen onder meer de
onmogelijkheid van deze persoon om een objectief oordeel te kunnen
vellen over de haalbaarheid van, onder meer, Feyenoord City alsook
(de schijn van) belangenverstrengeling als deze persoon zich in een
andere hoedanigheid dan als lid van het college bezighoudt met
publiek beleid dat onderdeel was van de portefeuille ten tijde van
het wethouderschap. Het college heeft als reactie op de zorgen in een
brief3
aan de Raad het volgende medegedeeld over het tegengaan van
betrokkenheid van de persoon in kwestie:
“De voormalig wethouder FOHGP zal niet namens Brink Groep werkzaam zijn voor de gemeente Rotterdam en ook niet optreden als bemiddelaar, lobbyist, contact of tussenpersoon in zakelijke contacten met (medewerkers van) de gemeente Rotterdam in de komende twee jaar, rekenend vanaf de datum van zijn uitdiensttreding (5 februari 2019), tenzij dit vooraf via de concerndirecteur SO met de gemeente is afgestemd en deze daarmee heeft ingestemd.“
Daarbij
put de gemeente Rotterdam uit een brief4
van Brink aan de gemeentesecretaris en de directeur van het cluster
Stadsontwikkeling van
de gemeente Rotterdam over
afspraken die zijn gemaakt met de nieuwe directievoorzitter over
betrokkenheid met het voormalige werkterrein van deze persoon. Brink
schrijft onder meer:
“Gezien
zijn lange staat van dienst bij gemeente Rotterdam in zowel
ambtelijke als politieke functies is de heer Visser zich ervan bewust
dat hij kennis heeft van geheime en vertrouwelijke informatie en dat
hij die vanwege het ambtsgeheim niet mag delen met derden. Dit houdt
concreet in dat hij geheime of vertrouwelijke informatie, daaronder
begrepen informatie waarvan hij het vertrouwelijke karakter
redelijkerwijs moet vermoeden, niet mag delen met derden en derhalve
ook niet met medewerkers van Brink Groep. Anders maakt hij zich
schuldig aan het schenden van het ambtsgeheim. Dit geldt voor alle
ambtenaren en wethouders die bij de gemeente vertrekken. Brink Groep
zal binnen haar organisatie de noodzakelijke maatregelen treffen,
waaronder begrepen instructies aan haar medewerkers, ten einde te
waarborgen dat de heer Visser geheime of vertrouwelijke informatie
met betrekking tot de gemeente niet zal delen
met derden en/of medewerkers van Brink Groep, behoudens en voor zover
de gemeente schriftelijk heeft ingestemd [met] het delen van die
informatie.”
Op
3 juli jongstleden is bekend gemaakt dat Brink een strategische
samenwerkingsovereenkomst5
is aangegaan met Realconomy B.V., een van de drie ondernemingen die
Stichting Gebiedsontwikkeling aan de Maas vormen. Deze stichting is
opgericht om de gebiedsontwikkeling van Feyenoord City mogelijk te
maken. De stichting heeft een zakelijk (of
in ieder geval: particulier) belang
in haar contact met de gemeente Rotterdam in de gebiedsontwikkeling,
omdat door de gemeente in de zogenoemde Position Paper6
ten aanzien van Feyenoord City is toegezegd dat zij de gronden binnen
de beoogde locatie voor een eventueel nieuw voetbalstadion zal
verwerven. Uiteraard wil Stichting Gebiedsontwikkeling aan de Maas
een zo hoog mogelijke prijs voor de gronden en in ieder geval niet
minder dan de €60 miljoen die de gemeente vooralsnog bereid is te
betalen. De stichting heeft ook een zakelijk belang bij de
bereidwilligheid van de gemeente Rotterdam om subsidie bij het Rijk
aan te vragen voor woningbouw, hetgeen onlangs inderdaad is gedaan.
Additioneel publiek geld komt ten goede aan de levensvatbaarheid van
de gebiedsontwikkeling. Zakelijke belangen zijn per definitie niet
per se geheel ontegenstrijdig.
Daarnaast verhoudt voornoemde stichting zich bestuurlijk
tot
de gemeente als
ondertekenaar van
ten
minste
twee
overeenkomsten
waarin
de verantwoordelijkheden binnen de gebiedsontwikkeling zijn
afgebakend. De Stichting kan baat hebben bij een herijking van deze
verantwoordelijkheden als bij nader inzien blijkt dat het zakelijk
belang in het geding is.
De
rol van Realconomy B.V. blijkt onder meer uit de inschrijving
van Stichting Gebiedsontwikkeling aan de Maas bij de Kamer van
Koophandel. Het uittreksel van de inschrijving hebben wij toegevoegd
aan deze schriftelijke vragen. De ‘managing director’ van
Realconomy B.V. is overigens op eigen titel tevens bestuurslid van
Stichting Verwerving Gronden Feyenoord City, die andere stichting die
zich met de gebiedsontwikkeling van Feyenoord bemoeit.
1.
Vindt u het problematisch dat Brink het bedrijf Realconomy B.V.
adviseert over gebiedsontwikkeling, gegeven het feit dat
eerstgenoemde wordt voorgezeten door de oud-wethouder FOHGP en
gegeven het feit dat laatstgenoemde een van de drijvende krachten is
binnen Stichting Gebiedsontwikkeling aan de Maas? Indien nee, waarom
niet?
2.
Weet u of er tussen Brink en Realconomy B.V. afspraken zijn gemaakt
over betrokkenheid van eerstgenoemde bij de gebiedsontwikkeling van
Feyenoord City, aangezien laatstgenoemde een van de drijvende
krachten is binnen Stichting Gebiedsontwikkeling aan de Maas? Indien
ja, waar gaan deze afspraken over? Indien nee, hoe wordt volgens u
invulling gegeven aan de belofte van Brink dat de oud-wethouder FOHGP
geen “geheime
en vertrouwelijke informatie”
over een politiek gevoelig dossier als Feyenoord City zal delen met
derden, bijvoorbeeld Realconomy B.V.?
Indien nee, hoe gaat u ervoor zorgen dat (de schijn van)
belangenverstrengeling te allen tijde wordt voorkomen?
3.
Weet u welke maatregelen Brink heeft getroffen, zoals “begrepen
instructies aan haar medewerkers”,
om ervoor te zorgen dat de oud-wethouder FOHGP dergelijke informatie
niet zal delen met derden?
4.
Is het als gevolg van de samenwerking tussen Brink en Realconomy B.V.
(theoretisch) mogelijk dat u in uw contact met Stichting
Gebiedsontwikkeling aan de Maas en/of Stichting Verwerving Gronden
Feyenoord City stukken (notities, briefings, berekeningen, memo’s,
analyses,
et
cetera) ontvangt en bespreekt die zijn geschreven door Brink? Indien
ja, hoe gaat u daarmee om?
5.
Ziet u net als wij dat Stichting Gebiedsontwikkeling aan de Maas
en/of
Stichting Verwerving
Gronden Feyenoord City er
in haar contact met de gemeente Rotterdam zakelijke dan
wel particuliere belangen
op nahouden,
bijvoorbeeld met betrekking tot de prijs die de gemeente betaalt voor
de gronden onder het nieuwe stadion, subsidieaanvragen voor
woningbouw of een nieuwe afbakening van verantwoordelijkheden binnen
de gebiedsontwikkeling? Indien nee, waarom niet? Indien ja, hoe
verhouden de zakelijke belangen van deze stichtingen zich tot de
belofte van Brink dat de oud-wethouder FOHGP niet zal optreden als
“bemiddelaar,
lobbyist, contact of tussenpersoon in zakelijke contacten met
(medewerkers van) de gemeente Rotterdam in de komende twee jaar,
rekenend vanaf de datum van zijn uitdiensttreding (5 februari 2019)”?
6. Bieden de overeenkomsten die u met Stichting Gebiedsontwikkeling aan de Maas heeft gesloten, houvast om eventuele betrokkenheid van de oud-wethouder FOHGP in de verdere planvorming van Feyenoord City te voorkomen? Indien nee, waarom niet?
1 https://rotterdam.raadsinformatie.nl/document/7824514/1/19bb19054
2 https://rotterdam.raadsinformatie.nl/document/7724147/1/RvW_Indiensttreding_oud-_wethouder_als_directievoorzitter_Brink-_Groep
3 https://rotterdam.raadsinformatie.nl/document/7779237/2
4 https://rotterdam.raadsinformatie.nl/document/7779238/1
5 https://www.brink.nl/brink-sluit-strategische-samenwerkingsovereenkomst-met-realconomy/ en ook https://www.realconomy.com/nieuws/strategische-samenwerking-realconomy-en-brink/
6 https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/feyenoord-city/Gemeentelijk-Position-Paper-FC.pdf
Indiendatum:
30 jul. 2020
Antwoorddatum: 15 sep. 2020
Klik hier voor de beantwoording van het college van burgemeester en wethouders op de website van de gemeenteraad van Rotterdam.
Interessant voor jou
Raadsvragen: Tijdelijke woningen in het Hoogvlietse groen
Lees verderRaadsvragen: Opnieuw chemisch experiment in de Kralingse Plas
Lees verder