Bijdrage: Wet voorkeursrecht gemeenten Utrechtsestraat
Uitgesproken in de vergadering van de commissie BWB op 14 september 2022
Voorzitter,
Wij vinden samenvoegen en vergroten niet wenselijk, omdat er woningen worden onttrokken aan de voorraad die vaak juist nog bereikbaar zijn voor groepen die moeilijk aan huisvesting kunnen komen.
De enige ingebrachte zienswijze maakt ook duidelijk dat zo’n kleine woning op de begane grond juist voor ouderen zeer geschikt is. Want voorzitter, ouderen moeten toch kleiner wonen om de wooncrisis te lijf te gaan?
We weten nu ook waarom er zo weinig sociale koop is in de stad. Volgens het WOZ-waardeloket: Utrechtsestraat 3A heeft een WOZ-waarde van €113.000; 5A en 7A €114.000; 11A €136.000. Zomaar wat voorbeelden. Een prima prijsklasse voor veel stadsgenoten. Zeg maar, startende stijgers die graag hun wooncarrière in Rotterdam willen beginnen. Daar steekt dit raadsvoorstel een stokje voor, want deze woningen komen te vervallen.
Voorzitter, artikel 5 van de Wvg biedt best wat interpretatie. Ik heb ook wat jurisprudentie bekeken, bijvoorbeeld van de Raad van State over toepassing Wvg artikel 5 in Leiden van nu bijna tien jaar geleden waaruit bleek dat deze toepassing stand hield omdat in dat geval een ‘gesloten, gedateerd bouwblok’ moest wijken voor een ‘open blokkenstructuur’ en dat er een sokkel op de nieuwe, hogere gebouwen komt. Daar hield het dus stand, ook omdat er intensiever gebruik werd beoogd na aankoop van het gedateerde bouwblok door de gemeente Leiden. Dit alles is niet het geval aan de Utrechtsestraat. Daar worden inpandig aanpassingen gepleegd, bijvoorbeeld het wegnemen van tussenmuren of het plaatsen van een trap tussen boven- en benedenwoning. Grote kans is dat de Utrechtsestraat straks minder intensief wordt gebruikt, want er zijn minder bewoners. Mijn vraag aan de wethouder is heel concreet hoe zij hard kan maken dat er straks, bij samenvoegen en vergroten, een ander gebruik van de Utrechtsestraat is dan nu het geval. De gebouwen zien er aan de buitenkant in ieder geval niet anders uit.
Voorzitter, welke voorwaarden hangen aan de subsidie voor eigenaren om samen te voegen en te vergroten. Moeten eigenaren voldoen aan de BENG-norm voor nieuwbouw? Zo nee, waarom niet? Krijgen eigenaren alleen subsidie als ze in ieder geval gevel, spouwmuur, dak, vloer en/of ramen beter isoleren? Welk energielabel heeft de wethouder voor de woningen in gedachten?
Voorzitter, tot slot. Zo’n 30 van de 37 samen te voegen panden zijn in handen van verhuurders. Wij willen zeker weten dat er goed met de huurders wordt omgesprongen. In aanvulling op onze technische vragen hieromtrent: wij zouden graag zien dat in nog komende toepassingen van de Wvg waarbij eventuele herhuisvesting aan de orde is, het herhuisvestingskader van 2017 expliciet de leidraad vormt. Ik denk dat vrijwel niemand in deze zaal het stedelijke statuut particuliere huisvesting kent, toch een van de pijlers van het herhuisvestingskader. Moet dit statuut worden afgestoft voor de nieuwe tijd waarin we ons bevinden, voorzitter, of zou het kunnen opgaan in het nog komende sociaal statuut? Dat is een vraag aan de wethouder. In het kader wordt gerept over de zelfredzame, niet welwillende bewoner. Zeg, een huurder die goed zit en niet weg wil. De niet welwillende bewoner kan volgens het herhuisvestingskader mogelijk opzegging, ontbinding of onteigening van het huurrecht tegemoet zien, volgens het herhuisvestingskader. Begrijpen wij goed dat de wethouder dit soort instrumentarium niet gaat inzetten? Tot slot nog een vraag wat de wethouder doet als zij stuit op tijdelijke huurcontracten. Worden de contracten verlengd?
Tot zover, voorzitter.
--
Klik hier voor de uitzending van de vergadering op het raadsinformatiesysteem van de gemeenteraad van Rotterdam.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Bijdrage: Deelname aan Social Impact Fonds
Lees verderBijdrage: Bestemmingsplan Schiekadeblok
Lees verder