Bijdrage: Jaarstukken 2019
Uitgesproken in de vergadering van de commissie BWB op 3 juni 2020
Voorzitter, onze bijdrage van vandaag gaat over de verrichtingen van
de wethouder buitenruimte in het programma Beheer van de stad. Zoals
u weet heeft dat programma onze warme belangstelling. Daarbij richten
we ons op de taakvelden over openbaar groen, afval en milieubeheer.
We trappen af met openbaar groen. Vorig jaar heeft de wethouder voor
de buitenruimte meer kosten gemaakt door toedoen van de droogte. Want
ook toen was het te droog. Zo hebben we het afgelopen jaar ruim 2,5
miljoen meer besteed aan groenonderhoud als gevolg van het warme
weer. Maar ook andere overschrijdingen zijn wat ons betreft te wijten
aan hitte en droogte. Voorzitter, wij hebben de hoorzitting van de
wethouder met de COR gevolgd. Op de vraag hoe het zit met
budgetoverschrijdingen die – eerlijk is eerlijk – aan een
veranderend klimaat zouden moeten worden toegeschreven, stelde de
wethouder dat dit nu niet gebeurt. Op dit moment komt alle
klimaatschade op het bordje van de buitenruimte terecht.
Wij vinden dit problematisch, omdat de wethouder nu niet kan sturen
op maatregelen voor klimaatadaptatie. En ook niet weet welke kosten
gepaard gaan met klimaatverandering. Zo blijven de desastreuze
gevolgen van klimaatverandering onzichtbaar in de rekening voor de
gemeente Rotterdam.
De wethouder heeft aangegeven dat hij maar een klein zakje geld heeft
voor klimaatadaptatie, vervat in het het Rotterdams Weerwoord. Voor
2020 is dit blijkens de voorjaarsnota 2019 zo rond de 2,5 miljoen
euro. Daarna stopt het weer. Daar moet hij dan alles mee doen,
bijvoorbeeld groenblauwe schoolpleinen en waterpleinen mee aanleggen.
Gelukkig heeft de wethouder tijdens de hoorzitting twee belangrijke
dingen gezegd, namelijk: 1) financieel beheer helpt in het beter
kunnen prioriteren van klimaatschade; en 2) ook de Raad moet de
urgentie voelen om klimaatschade een plek te geven in het financiële
plaatje van de gemeente. Wel, voorzitter, dat willen wij. Wij
zinspelen op een motie die de wethouder oproept kostenposten en
overschrijdingen door droogte, hitte, wateroverlast en bodemdaling te
labellen als klimaatschade. We willen dus dat klimaatschade aan plek
krijgt in de financiële verantwoording van dit college. Hoe kijkt de
wethouder hier tegenaan?
We gaan verder met afval. Over afval is tijdens de vaststelling van
de afgelopen voorjaarsnota al heel veel gezegd. Enerzijds gaat er
bezuinigd worden op het budget van stadsbeheer voor de komende jaren,
anderzijds heeft de wethouder gemeend de stad schoner te kunnen maken
met extra handhavers. Maar voorzitter, Rotterdammers zijn helemaal
niet geïnteresseerd in de law-en-orderretoriek van de wethouder. Die
willen gewoon een schone straat. Vindt de wethouder het er nu echt
schoner op geworden? Hoeveel boetes zijn er in 2019 uitgedeeld in het
kader van de afvalstoffenverordening? En hoe verhoudt dat zich tot de
afgelopen jaren, afgezet tegen het aantal handhavers? Graag een
reactie. De vijftig extra handhavers zijn de afgelopen maanden niet
ingezet voor het beboeten van naastplaatsingen, want het openen van
vuilniszakken was door corona te risicovol. Dit leidt ongetwijfeld
tot inkomstenderving en een vieze stad. Kan de wethouder ons
vertellen of hij als gevolg van de coronamaatregelen zijn budget voor
afvalophaling en straatvegen heeft opgeschroefd, en de extra
handhaving heeft afgeschaald? Indien nee, waarom niet?
Voorzitter. Tot slot over milieubeheer, met name over
plaagdierbeheersing. Nog steeds komen wij in de buitenruimte naast
rattenklemmen ook lokdozen met giftig aas tegen. Je hoeft maar in de
tuin van het stadhuis te kijken en je ziet er eentje. Voorzitter,
gebruik van gif is toch verboden in de buitenruimte, omdat het kan
overslaan naar andere diersoorten? Gebruikt de wethouder ook gif met
bloedverdunners, de zogenoemde coagulantia? Rattenoverlast is
mensenoverlast, voorzitter. Het zijn de mensen die hun troep niet
opruimen waardoor het probleem ontstaat. Je kunt nog zoveel klemmen
en vallen gebruiken, het begint met waardering voor de buitenruimte.
En daarom snappen wij niet dat de wethouder niet wil overgaan op een
stadsbreed voederverbod. Met zijn politieke signatuur van hard
straffen moet dat toch geen probleem zijn? Nee, dan haalt hij weer de
opa met zijn kleinzoon uit de hoge hoed en opeens is hij dan weer de
modelliberaal die de verantwoordelijkheid bij de mensen legt. Wij
geloven ook in persoonlijke verantwoordelijkheid, heel erg zelfs,
maar toch denken wij dat een voederverbod noodzakelijk is. Gaat de
wethouder nu eindelijk ‘om’? Graag een reactie.
Tot zover, voorzitter.
--
Klik hier voor de uitzending van de vergadering op het raadsinformatiesysteem van de gemeenteraad van Rotterdam.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Bijdrage: Aanpak lerarentekort
Lees verderBijdrage: Aanpak excessief geweld (messengeweld en vuurwapengeweld)
Lees verder