Bijdrage: Voortgang Klimaat Actieplan


Uitge­sproken in de verga­dering van de commissie MHEK op 12 februari 2025

12 februari 2025

Voorzitter,

Wij zitten nog steeds midden in een klimaatcrisis. En elke duurzame maatregel om de klimaatcrisis tegen te gaan verwelkomen wij vanzelfsprekend. 

De gemeente Rotterdam heeft het KAR. Maatregelen die gericht zijn op met name scope 1 en 2. Scope 3 valt hier buiten. Deze emissies zijn echter vele malen hoger dan dan de scope 1 emissies. We zien ook dat de energietransitie nog geen significant effect heeft op de uitstoot en de maatregelen zullen ook dit jaar nauwelijks tot relevante CO2 reductie leiden (DCMR). DCMR concludeert ook dat de uitstoot van de industrie niet noemenswaardig is veranderd.

En bij mobiliteit zien we dat het collegetarget zich alleen richt op het stedelijk deel van de mobiliteit. Het zware wegverkeer, de zeescheepvaart, het railverkeer (havenspoorlijn) en het havengerelateerde deel van de mobiele werktuigen tellen niet mee. Ook de luchtvaart wordt buiten beschouwing gelaten.

Voorzitter, en wij hebben het vaker gezegd, hoe wil je goed klimaatbeleid voeren als we niet over de haven mogen praten terwijl daar zo’n 90 procent van de uitstoot plaatsvindt?

Op de indirecte uitstoot van de Rotterdamse haven (scope 3) hebben deze plannen geen impact. De klimaatdoelen, projecten en plannen zijn allemaal gericht op vermindering van de uitstoot in scope 1, zoals bijvoorbeeld het straks afvangen en opslaan van CO2. 

We zien nog geen structurele afname van de uitstoot in het havengebied en al helemaal niet in de scope 3 uitstoot van de haven. De indirecte broeikasuitstoot van de Rotterdamse haven is veel groter dan de directe uitstoot. 

Voor reductie van Scope 3- uitstoot heeft het Havenbedrijf geen doelen gesteld en er worden ook geen acties gemeld. Dit geldt ook voor de afbouw van de aanvoer van fossiele brand- en grondstoffen. Niets is hier concreet. Er is geen enkele trend te bespeuren in de richting van een afname van de directe uitstoot van het havengebied.

De directe uitstoot, Scope 1, in het Haven Industrieel Complex (HIC) is 20,3 Mton CO2. De olieraffinaderijen hebben hier een aandeel in van 45%. De totale uitstoot van het HIC is 604 Mton CO2. Dit zijn Scope 1 en 3. De aanvoer van ruwe olie en olieproducten draagt hier voor 83% aan bij. Je ziet ook dat de totale aanvoer van fossiele brandstoffen niet is veranderd in het laatste decennium. Deze is vrijwel constant gebleven in de periode 2010-2023 en we zien ook helemaal geen acties in afbouw van deze fossiele activiteiten. 

Het is echt tijd om niet meer de rode loper uit te rollen voor de fossiele industrie. Benader ze kritisch en met overtuiging. De fossiele industrie is de industrie van het verleden, de fossiele industrie is de werkgelegenheid van het verleden.

En dan het onderzoek van CE Delft. Waren wij verrast door hun onderzoek? Nee, wij vroegen al jaren geleden aandacht voor de doorvoer van CO2 via onze Rotterdamse haven. Een derde van het Europees verbruik aan brandstoffen. We hebben ook al moties ingediend die betrekking hadden op de CO2 uitstoot van Scope 3.

Maar het is heel goed dat het onderzoek van CE Delft er is en ook landelijk royale aandacht kreeg. CE Delft komt op basis van onderzoek dat Scope 1 slechts 3% procent uitmaakt van het totaal van 604 miljoen ton uitstoot van de fossiele industrie in het havengebied. Dit is gelijk aan 24% van de uitstoot van de EU.

En als dan ook de ambities en acties van het kabinet uitblijven, tja, dan wordt het toch wel erg problematisch. 

Voorzitter op deze voet doorgaan zet geen echte zoden aan de dijk. Wat doet de wethouder met onderzoek van CE Delft in haar hand? Wat doet Rotterdam met dit onderzoek in haar hand, wat doet de haven met dit onderzoek in haar hand? Is de ernst van hun blijvende, enorme CO2 uitstoot wel echt doorgedrongen in de haven en bij het Havenbedrijf? En als de DCMR constateert dat de energietransitie in de haven geen significant effect heeft op de uitstoot wat is dan de reactie van de wethouder en het Havenbedrijf?

Voorzitter, even terug naar het KAR en dan het punt over de gezonde en duurzame Lijnbaan. Men wil een ander horecaaanbod in de Korte Lijnbaan. Er wordt gesproken over gezondere en duurzamer keuzes aan de menukaart. Heel goed. Kan de wethouder hier plantaardig eten aan toevoegen? Of mensen in ieder geval bewust maken van plantaardig eten? Want de vlees - en zuivelconsumptie hebben een gigantische CO2 voetafdruk? Het klimaatprobleem ligt immers op je bord.

Tot zover.

--

Klik hier voor de uitzending van de vergadering op het raadsinformatiesysteem van de gemeenteraad van Rotterdam.