Bijdrage: Verkeersveiligheidsaanpak 30 km/uur
Uitgesproken in de vergadering van de commissie MHEK op 4 september 2024
Voorzitter,
De Partij voor de Dieren heeft al eerder gepleit voor een maximum snelheid van 30 kilometer per uur in de bebouwde kom van Rotterdam. Ook hebben wij eerder moties ingediend over dit onderwerp, bijvoorbeeld voor het Hofplein. Dit was in 2021 en deze motie werd toen helaas verworpen. Een maximum snelheid van 30 km is goed voor de verkeersveiligheid, niet alleen voor automobilisten maar vooral voor voetgangers en fietsers. Dit blijkt ook uit tal van onderzoeken. Bovendien is het beter voor de luchtkwaliteit, en daarmee voor de gezondheid van de Rotterdammer, en het biedt mogelijkheden om onze kostbare openbare ruimte opnieuw in te richten.
Wij willen 30 km binnen de hele bebouwde kom en zullen ons daar ook hard voor blijven maken. Het college wil in 2025 in 115 straten een snelheidslimiet invoeren van 30 kilometer. Wij zien dit als een eerste stap in de goede richting. Ook goed dat er daarnaast aandacht wordt besteed aan gedragsverandering. Wij hebben nog wel enkele vragen. De aanpassing van de Walenburgerweg wordt positief ontvangen door bewoners en ondernemers. Onze vraag is hoe de aanpassingen worden beleefd door de fietsers. Is daar onderzoek naar gedaan? Ik fiets daar regelmatig en zie door de aanpassingen nog wel eens hachelijke situaties ontstaan tussen auto en fietser. Met name bij de wegversmalling. Herkent u dit?
Dan over het aanpassen van de straten waar ook een tram rijdt. Op sommige van deze straten blijft 50 km gelden omdat het volgens u niet mogelijk is om vrijliggende OV-banen te realiseren. Dit kan bijvoorbeeld wel op de Lange Hilleweg, Brede Hilledijk, West-Kruiskade, Nieuwe Binnenweg, Mathenesserlaan etc. omdat u zegt dat hier de verkeersveiligheid niet langer kan wachten: de verkeerssituatie is daar te onveilig.
Maar waarom ontbreekt de Bergweg? Deze straat had in 2021 de allerhoogste prioriteit en nu is deze straat helemaal verdwenen van de lijst met 30 km straten. Wat is hier de reden van? Wat is de huidige stand van zaken? En waarom kan de tram hier niet op een vrijliggende traject rijden en kan het elders wel? En wat gaat u nu doen aan die gevaarlijke kruising/hoek van de Benthuizerstraat met de Bergweg? De Benthuizersstraat staat namelijk wel op de lijst van 30 km straten. Wat gaat hier nou gebeuren en hoe ziet u dit in de praktijk?
Tot zover.
--
Klik hier voor de uitzending van de vergadering op het raadsinformatiesysteem van de gemeenteraad van Rotterdam.
Interessant voor jou
Bijdrage: Voorjaarsnota 2024 (tweede inbreng)
Lees verderBijdrage: Voortgangsrapportage actieprogramma EU-arbeidsmigranten
Lees verder