Bijdrage: Verkeerscirculatieplan en P+R Strategie
Voorzitter,
Wij zijn blij dat er een verkeerscirculatieplan voorligt. Omdat Rotterdam blijft groeien met het aantal inwoners is het goed dat er over de toekomst van onze verkeersstromen wordt nagedacht. En dat is nodig omdat we ook zien dat het aantal verkeersslachtoffers in Rotterdam blijft stijgen.
Er moet sowieso veel meer ruimte komen voor de fietser en de voetganger. Deze nemen namelijk fors toe. En het biedt tevens de mogelijkheid om de ruimte die vrijkomt in te richten met extra groen vanwege de hittestress en wateropgave die wij als stad hebben vanwege de klimaatcrisis.
Wij willen niet op de stoel gaan zitten van de experts die maandenlang bezig zijn geweest met alle verkeersstromen in onze stad en die uitgebreid hebben onderzocht hoe we de verkeerscirculatie kunnen verbeteren.
Toch hebben wij enkele vragen.
Op blz 15 wordt er gesproken over ruime fietspaden op o.a. de Blaak/Westblaak en het Weena. We kunnen op dit moment toch echt niet spreken over ruime fietspaden op deze straten. De fietspaden zijn juist enorm smal en klein. Zeker op de Blaak/Westblaak. Als het stuk spreekt over ruime fietspaden dan zie ik dit niet terugkomen in het stuk of op de plattegrond. Hoe zit dit nou precies?
De Meent. Er wordt een verkeersfilter aangebracht ter hoogte van de Delftsevaart om doorgaan (show)verkeer te weren. Maar waarom kiezen we nou nog steeds niet voor een autovrije Meent?
Dit biedt alleen maar voordelen. Het is veiliger, de lucht wordt schoner, minder herrie, de kans om groen toe te voegen waardoor het een heerlijke winkelstraat wordt. Voor iedereen winst, voor de bezoeker, de bewoners en de ondernemers. Dit kan toch niet allemaal afhankelijk zijn van 1 parkeergarage?
Mariniersweg. Dit gaat naar 1 rijstrook. Maar als er 1 auto naar rechts wil, dan moet hij de fietsers voor laten gaan en dit kan een tijd duren waardoor er een enorme file kan ontstaan. Auto’s die linksaf/rechtdoor willen staan dan onnodig lang te wachten waardoor de luchtkwaliteit op de Mariniersweg waarschijnlijk eerder slechter dan beter wordt voor de bewoners, Wat zijn hier de overwegingen geweest?
Lage Erfbrug. Straks is het niet meer mogelijk om van de Nieuwe Binnenweg de Erfbrug over te rijden naar de Schiedamseweg? Het is mij niet helemaal duidelijk hoe de auto’s dan worden omgeleid?
De verkeersfilter op de Bergweg ter hoogte van de Noordsingel? Kunt u mij uitleggen hoe het verkeer dan verder wordt geleid want ik zie het niet helemaal.
Van Aerssenlaan. Deze straat wordt heringericht naar een 30 kilometer straat. De straat wordt ook een groene route voor dieren. En er moet minder verkeer doorheen. Er zou ook een verkeersfilter komen bij de tunnel. Maar klopt het nu dat voor het VCK de verkeersfilter geen doorgang vindt en dat de Van Aerssenlaan een ontsluitingsweg wordt. Hoe is dit dan te rijmen met de 30 km weg? Kunt u het ons duidelijk uitleggen?
Tot zover.
--
Klik hier voor de uitzending van de vergadering op het raadsinformatiesysteem van de gemeenteraad van Rotterdam.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Bijdrage: Voortgangsrapportage actieprogramma EU-arbeidsmigranten
Lees verderBijdrage: Onderzoek basisteam Rotterdam-centrum politie
Lees verder