Joost van Beek
hij/hem
Portefeuille:
Commissie Bouwen & Wonen
Even voorstellen:
Mijn vader en opa groeiden op in Rotterdam. Ik ben geboren in het toenmalige Bethesdaziekenhuis en bracht als kind veel tijd door bij mijn opa en oma in Kralingen. Ik luisterde naar de verhalen over de grote rauwe arbeidersstad. Na een periode elders woon ik inmiddels weer zo’n twaalf jaar in Rotterdam, de laatste drie samen met mijn partner in Delfshaven. Wat ik zo waardeer aan deze stad is de enorme diversiteit: de mensen, de uitdagingen, de veranderingen en de mogelijkheden. Ik heb veel vrienden en voel me hier echt thuis.
In mijn vrije tijd ben ik graag in Het Park bij de Euromast om te slacklinen en naar honden te kijken. Ik eet het liefst een stuk taart bij Spirit op de Mariniersweg en fiets overal heen in de stad. In Charlois kom ik regelmatig om mijn nichtje en neefje van school te halen en een paar uur op ze te passen.
De Partij voor de Dieren spreekt mij aan omdat zij het welzijn van al het leven centraal stelt. De partij begrijpt dat een veerkrachtig ecosysteem de basis is voor een gezonde samenleving: als het goed gaat met de aarde, gaat het uiteindelijk ook goed met de mens. De Partij voor de Dieren is er juist voor de meest kwetsbaren, zoals dieren die geen stem hebben, en laat zien wat het betekent om compassie écht in praktijk te brengen.
Ik wil politiek actief worden om mij in te zetten voor een groene, sociale en rechtvaardige stad waar alle inwoners (burgers en stadsdieren) floreren . Dat doe ik nu al vanuit sociaal ondernemerschap en burgerschap. Voor mij voelt dit als het moment om die inzet ook politiek te maken. Daarbij wil ik niet meteen met kant-en-klare oplossingen komen. Ik wil eerst observeren en begrijpen wat er al is in de stad. Bewoners betrekken die vaak zelf heel goed weten wat nodig is in hun eigen buurt.
In mijn eigen wijk gaat veel goed. Buren leren elkaar steeds beter kennen en we organiseren samen activiteiten, zoals het aanleggen van nieuwe stukken groen. Tegelijkertijd zie ik dat een deel van de buurt niet meedoet. Ik ben benieuwd naar de redenen daarachter en wil onderzoeken wat mensen nodig hebben om meer met elkaar in contact te komen. Ik geloof namelijk dat juist hier, in de wijk, de basis ligt voor een sterke samenleving – en misschien zelfs voor wereldvrede.
Voor mij sluiten mijn persoonlijke keuzes en mijn politieke overtuigingen naadloos op elkaar aan. Ik leef zo duurzaam en bewust mogelijk. Ik zie mijn omgeving met compassie en bevraag de grote uitdagingen in onze samenleving en de wereld. Door eerst te begrijpen wat er aan de hand is kunnen we werken aan echte oplossingen. Hier vinden de Partij voor de Dieren en ik elkaar.